Dewizą naszego ośrodka są słowa
M. Grzegorzewskiej:
"cierpliwość jest kluczem do radości..."
Od 1984r. do chwili obecnej przechodziliśmy różne przeobrażenia lokalowe, organizacyjne, kadrowe. Z każdym rokiem przybywało uczniów, a tym samym oddziałów klasowych, izb lekcyjnych, sypialnych, świetlic internackich, pomieszczeń do zajęć pozalekcyjnych, z zakresu szkolnictwa zawodowego.
Aktualnie posiadamy bardzo dobre warunki lokalowe, w kompleksie Ośrodka mamy:
-
budynek szkoły, w którym znajdują się:
- pracownie specjalistyczne
- świetlica szkolna
- gabinet pedagoga, psychologa, logopedy
- gabinet zajęć korekcyjno - kompensacyjnych
- pomieszczenia administracyjno - gospodarcze
- trzon kuchenny ze stołówką
- budynek Internatu, a w nim:
- sypialnie (2- 5) osobowe
- 9 świetlic
- gabinet medyczny
- pomieszczenia administracyjne
- trzon pralniczy
- archiwum
- salę gimnastyczną i korekcyjną z całym kompleksem szatni, pomieszczeń sanitarno- higienicznych, magazynów
- część zajęć praktycznej nauki zawodu odbywa się na miejscu w budynku warsztatów szkolnych. Znajdują się w nim pracownie dostosowane do prowadzenia zajęć praktycznych z zakresu
- krawiectwa lekkiego (2)
- piekarnictwa i cukiernictwa (3)
- sala wykładowa do nauczania przedmiotów zawodowych
- pomieszczenia administracyjno - gospodarcze
Ośrodek dysponuje dużym terenem wokół placówki, co sprzyja organizowaniu licznym imprezom. Z dniem 1 września 2001r. liczba naszych uczniów powiększyła się o wychowanków SOSW z Nowej Wsi. Wraz z dziećmi przeszła do nas część kadry pedagogicznej z tego ośrodka.
Pracujący tu nauczyciele i wychowawcy byli i są ludźmi wielkiego serca, to oni kształtują i wpływają na atmosferę pracy, posiadają specjalne przygotowanie by móc zrozumieć potrzeby i specyficzne strategie uczenia się dzieci upośledzonych umysłowo. Znaczny wkład w organizacje i utrzymanie placówki mają również pracownicy administracyjno - obsługowi, Rodzice naszych uczniów, którzy bardzo aktywnie działają w Radzie Rodziców. Posiadamy także bliski kontakt z emerytami- nadal służą nam pomocą i radami, jak pracować, aby odnosić większe sukcesy na polu pracy edukacyjnej.
Nasze grono pedagogiczne liczy 83 nauczycieli i wychowawców pełnozatrudnionych i 9 pracujących w niepełnym wymiarze czasu pracy. Jesteśmy w pełni przygotowani do pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo. Propagujemy i aktywnie uczestniczymy w różnych formach doskonalenia zawodowego, gdyż uważamy, ze pedagogika specjalna jest nauką interdyscyplinarną i ciągle rozwijającą się...
Aby móc prawidłowo kierować rozwojem społecznym jednostek, rozwijać ich umiejętności, włączać w nurt życia szerszej społeczności, należy systematycznie poszerzać swoje wiadomości, wdrażać nowe metody i formy pracy. Albowiem to co w nauczaniu i wychowaniu uczniów najważniejsze, co decyduje o ich przyszłej życiowej szansie, o ich zdrowiu psychicznym, o możliwości Godnego Życia Wśród Ludzi- pozostawione jest indywidualnemu wyczuciu i intuicji Nauczyciela.
Internat
- rozwijanie inicjatywy i samodzielności wychowanków
- rozbudzanie i zaspokajanie ich zainteresowań , uzdolnień
- kształtowanie kompetencji społecznej
- emocjonalne wiązanie całej społeczności
- ukształtowanie nawyków pracy nad sobą, samodoskonalenia, samokształcenia
- racjonalne i urozmaicone zagospodarowanie czasu wolnego
Oprócz opieki i wychowania internat musi wywiązywać się ze swojej funkcji dydaktycznej, szczególnie istotnej w przypadku dzieci upośledzonych umysłowo, które winny nabyć kompetencje społeczne pozwalające im na uczestniczenie w późniejszym życiu rodzinnym i społecznym. W internacie prowadzonych jest wiele różnorodnych zajęć: oświatowe, rozrywkowe, artystyczne, praktyczno- techniczne, wychowanie fizyczne i sport, organizacyjno- społeczne, harcerskie, specjalne- indywidualne.
Świetlice grup wychowawczych są miejscem, w którym koncentruje się działalność wychowanków, dlatego też urządzane są funkcjonalnie, estetycznie i kameralnie.
Praca w internacie wymaga stałego wysiłku umysłu i konsekwencji w postępowaniu - pracujący w nim wychowawcy tworzą jednolity, zintegrowany zespół korzystnie wpływający na całokształt pracy opiekuńczo - wychowawczej.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY
|